Belgian Association of Gaming Operators

Vijf grote gokbedrijven stoppen vrijwillig met reclame op de Belgische markt

De Belgische krant De Tijd bericht dat vijf grote gokbedrijven, verenigd in de brancheorganisatie Belgian Association of Gaming Operators (BAGO), uit eigen beweging stoppen met reclame.Daarnaast verzoeken ze de Belgische overheid om de concurrent Nationale Loterij wat in te tomen. Waar deze bedrijven er normaal gesproken alles aan doen om hun merken zichtbaar te krijgen en daarbij regelmatig het randje opzoeken, wordt er nu dus voor de Belgische markt uit een ander vaatje getapt.

De bedrijven Unibet, Napoleon Games, Betfirst, Golden Palace en de Ardent Group zeggen vanaf 2020 geen spotjes meer op radio en televisie te laten horen en geen advertenties in kranten en tijdschriften te plaatsen. Ook buitenreclames in bushokjes en op billboards worden vanaf dan niet meer ingezet.

Tsunami aan reclame

Het lijkt bijna een zelfregulerende maatregel die in gang is gezet omdat in België de afgelopen jaren het percentage gokreclames explosief is gestegen. Hoogtepunt, of moeten we zeggen dieptepunt, was het WK Voetbal in 2018 waar hele reclameblokken op televisie alleen nog sportweddenschappen, gokkasten en roulette lieten zien. Dit deed het imago van de goksector bepaald geen goed want het aantal gokverslaafden nam hierdoor toe.

Eerder dit jaar de Belgische overheid al tot strengere reclameregels. Zo is gokpromotie rondom kinderprogramma’s en live sportwedstrijden sinds de zomer van 2019 niet langer toegestaan en ook online zijn de mogelijkheden tot promotie aan banden gelegd. De BAGO gaat nu een stap verder dan de officiële regels en de initiatiefnemers hopen met hun geste goodwill te creëren bij het grote publiek.

“Wij zijn ons bewust van de overdreven aanwezigheid van kansspelreclame de afgelopen jaren. Met dit initiatief willen we de sereniteit laten weerkeren.” zegt Emmanuel Mewissen, de CEO van de Luikse casino- groep Ardent, tegen Belgische krant De Tijd.

Of het enkel en alleen om goodwill draait, is de vraag want de BAGO heeft het zelfopgelegde reclameverbod officieel gepresenteerd aan de federale minister van Justitie met daarbij een dringende suggestie: staatsbedrijf de Nationale Loterij zou ook mee moeten doen aan het initiatief. Ze vinden het namelijk oneerlijk dat de Nationale Loterij is vrijgesteld van alle reclameregels. Volgens de bedrijven is er weinig verschil tussen hun gokproducten en activiteiten en die van de Loterij.

Casinodirecteur Mewissen beklaagt zich in De Tijd: ‘De Nationale Loterij is vanzelfsprekend ook een kansspel: “Wij willen ons akkoord samen met de overheid uitwerken tot een regel voor de hele sector, inclusief de Nationale Loterij.”

Legalisering online gokken in Nederland

In Nederland is online gokken officieel nog altijd verboden, maar dat zal na jaren van gesteggel gaan veranderen. Op televisie geldt straks een verbod tussen zes uur ’s ochtends en zeven uur ’s avonds en 19.00 uur en reclame gericht op jongeren is verboden. Bovendien zal het aantal vergunningen voor merken die de Nederlandse markt op willen niet oneindig zijn.De Nederlandse politiek zal er ongetwijfeld een hoofdpijndossier bij krijgen als blijkt dat ook in Nederlands de maatregelen nog niet op orde zijn als de markt open gaat.