Uk new online gambling regulations for operators

UK scherpt bonusregels voor online casino’s aan

Britse online gokoperators moeten gaan voldoen aan nieuwe striktere bonusaanbodregels na een onderzoek door de nationale mededingingswaakhond. Op donderdag 31 januari 2018 kondigde de Competition and Markets Authority (CMA) aan dat bepaalde voorwaarden in aanbiedingen voor online gokken ‘waarschijnlijk’ oneerlijk ‘zouden zijn, in strijd met de wetgeving inzake consumentenbescherming, en de consument zouden kunnen misleiden.’

De CMA startte haar onderzoek naar online bonusaanbiedingen in oktober 2016, naar aanleiding van klachten bij zowel de CMA en de UK Gambling Commission (UKGC) dat exploitanten restricties gebruikten in de ‘kleine lettertjes’ van deze aanbiedingen om de uitbetaling aan spelers te kunnen omzeilen. Het ging hier om vijf online-operators die verplicht zouden worden hun regels aan te passen vanwege het overtreden van consumentenwetgeving.

De CMA maakte kwam in november 2017 met een voorlopig rapport van zijn bevindingen en zei donderdag dat drie online operatoren – William Hill, Ladbrokes en Playtech uit de TitanBet- en Winner-sites van PT Entertainment – ‘zich formeel hadden verplicht om de manier waarop ze bonuspromoties aanboden zouden veranderen om ervoor te zorgen dat spelers altijd hun eigen geld moesten kunnen laten uitkeren.”

Concreet zijn de exploitanten overeengekomen dat:

  • spelers niet meerdere keren hoeven te spelen (wagering) voordat zij hun eigen geld kunnen opnemen.
  • beperkingen op het spel glashelder moeten zijn voor spelers en exploitanten geen vage voorwaarden mogen aanvoeren om maar niet te hoeven uitkeren.
  • exploitanten spelers niet mogen dwingen deel te nemen aan publiciteit

Operators moeten hun promo’s aanpassen om zich zo uiterlijk op 28 februari 2018 aan de meeste nieuwe gedragscodes te conformeren. Operators hebben tot 31 juli 2018 de tijd om meldingen voor consumenten te implementeren om hen te laten weten wanneer ze met beperkte middelen spelen.

De CMA is van mening dat de problemen die zijn gesignaleerd verder reiken dan de drie exploitanten die ze nu op de korrel hadden en projectdirecteur George Lusty zei dat de CMA “verwacht dat anderen de toezeggingen van de drie genoemde exploitanten zullen naleven”. De CMA bracht ook een lijst met do’s en don’ts uit voor operatoren en produceerde een korte video (hieronder te zien) om consumenten voor te lichten over hun nieuwe rechten.

De CMA zegt nog niet klaar te zijn met de operators, en zegt nu ook te gaan kijken naar aanbieders die spelers dwingen om prijzengeld in kleine termijnen gedurende een lange periode op te nemen, en voorwaarden die bedrijven in staat stellen fondsen te confisqueren als een speler een bepaalde periode niet speelt.

UKGC exec directeur Sarah Gardner juichte de actie van de CMA toe en zei dat dit zou resulteren in echte vooruitgang bij het eerlijker en veiliger maken van gokken voor online spelers. Gardner waarschuwde zijn online licentiehouders ook om “onmiddellijk actie te ondernemen om hun praktijken te herzien in overeenstemming met deze bevindingen, iets waar een groot aantal aanbieders ongetwijfeld gehoor aan zal gaan geven.

Britse online operatoren worden geconfronteerd met steeds kleiner wordende grenzen over wat als acceptabel gedrag wordt beschouwd, inclusief zwaardere straffen voor het overtreden van advertentiecodes, het beperken van het gebruik van kindvriendelijke personages bij het promoten van online slots en meer aandacht voor verplichtingen op het gebied van sociale verantwoordelijkheid.

Bij Wincasinobonus juichen wij alle maatregelen die het online gokken voor spelers eerlijker maken alleen maar toe en wij denken dat de Nederlandse politiek ook meer zou moeten kijken naar de maatregelen die bijvoorbeeld door een CMA worden genomen. Daarnaast zijn er gelukkig ook de professionele casino operators die uit eigen initiatief maatregelen nemen zoals het kunnen instellen van limieten (tijd en budget), cool off periodes en alerts tijdens het spelen. Door met deze goede operators samen op te trekken, kunnen de partijen die spelers oneerlijk behandelen ook beter geisoleerd en aangepakt worden met zwaardere boetes en actieve naming en shaming zoals centrale blacklists.

2018-02-02T00:23:10+00:00 By |berichten, nieuws, wetgeving|Reacties uitgeschakeld voor UK scherpt bonusregels voor online casino’s aan